האירוע בחברון • בנצי אוירינג: הבחורים טענו שהמוקד ניתק • רפ"ק ערוסי: "זו בדיחה"

    צבי הורביץ No Comments on האירוע בחברון • בנצי אוירינג: הבחורים טענו שהמוקד ניתק • רפ"ק ערוסי: "זו בדיחה"
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הלינץ' שכמעט והתרחש בחמשת בחורי ישיבה שהיו בדרכם לחברון, ממשיך להעסיק את הגורמים הבטחוניים, כשאם הזמן הולכים ונחשפים פרטים נוספים, שמעלים סימני שאלה על אופן הטיפול במקרה החמור.

    בראיונות שהעניקו בחורי הישיבה, הם תיארו סיטואציה קשה, כשהם נמלטו מהרכב הבוער, דלקו אחריהם כמאה צעירים. תושב מקומי קרא להם לרוץ אחריו לביתו, שם הבטיח כי לא יאונה להם כל רע, והוא אף העניק טיפול ראשוני לבחור הפצוע.

    אחד הבחורים סיפר על רגעי החרדה: "התקשרנו במשך עשרים דקות למשטרה, במוקד המשטרה צחקו עלינו וניתקו לנו את השיחה, היינו חסרי אונים. הגוף שאמור לספק לנו הגנה בשעת צרה – מתעלם".

    הם סיפרו כי התושב הערבי חיבר את הטלפונים הסלולאריים שלהם למטען, ואז אחד הבחורים מצא בזכרונות הטלפון את מספרו של מפקד זק"א ירושלים, בנצי אוירינג, שאצלו התארח לסעודת שבת לפני תקופה. הוא התקשר אליו והתחנן שיבואו להציל אותם, אחרי שהם ממתינים זמן רב ללא שכוחות חילוץ נראים באופק.

    יצויין, כי בחלק מהדיווחים שהגיעו מזירת האירוע, התברר כי תושב קרית ארבע הזדרז להגיע למקום, עשר דקות לאחר תחילת האירוע, הוא הרגיע את הבחורים, ושהה איתם עד לחבירת הכוחות וחילוצם.

    ברוך מרזל, מהיישוב היהודי בחברון אמר בשיחה לאתר 'קול חי': "התחושת בקרב התושבים היא, שהיה כאן אסון רחב מימדים, חמישה יהודים כמעט נרצחו בלינץ' אכזרי בעקבות מחדל ביטחוני". ביישוב היהודי העלו טענות על צה"ל שהעביר את שליטתו על עמדה צבאית שהייתה ממוקמת סמוך לכפר, לידי הרשות הפלסטינית.

    בעוד שהתנהגות התושב הערבי שהציל את הבחורים זכתה לאהדה ולהערכה תקשורתית, מרזל רואה את הדברים באור שונה: "בדרך נס, ערבי אחד חשב שלינץ' כזה עלול להביא למצב קטסטרופלי ליישוב, רק לכן הציל את בחורי הישיבה ממוות".

    במשטרה דוחים בתוקף את ההאשמות נגדם : "מתחקור האירוע עולה כי האירוע טופל באופן מקצועי ומיידי, תוך תיאום וסנכרון בין מוקדי המשטרה ומול כוחות צה״ל. מדובר באירוע מורכב, בין היתר בשל מיקומו בשטח A, המצוי באחריות צה״ל והתיאום הרב שנדרש על מנת להיכנס לשטח. בניגוד לנטען בפניה, שיחות המוקד ובהן השיחה שהושמעה בכלי התקשורת נותקו מסיבה שאינה ידועה ובוודאי לא באופן יזום על ידי המוקדנים ויתרה מכך, בעת קיומה של השיחה שהושמעה ושיחות נוספות בעניין היה הטיפול באירוע כבר בעיצומו על ידי משטרת מחוז ש״י ולא היה בהן או בניתוקן, כדי להשפיע על הטיפול בו. בסיכומו של דבר חולצו התיירים בשלום על ידי כוחות המשטרה והצבא שהוזעקו למקום, הודות למאמץ המשולב, לתיאום בין המוקדים ולהיערכות המיידית והראויה של כל המעורבים".

    רפ"ק ברק ערוסי שפיקד על כוחות המשטרה באירוע, התראיין הבוקר ב"מדברים אקטואליה" ותיאר את השתלשלות הדברים: "ב-18:30 קיבלנו דיווח ראשוני, בשלב הזה אנחנו עדיין לא יודעים כלום. חברון היא עיר בעלת 700.000 תושבים, 8 כניסות, ואנחנו עדיין מגששים באפילה. פעלנו לאגד כוחות, עירבנו את השב"כ והצבא, ומנהל תיאום וקישור מול המשטרה הפלסטינית".

    בחלוף דקות ארוכות, התחילו הפרטים להתבהר, "אחרי שדווחנו על הכפר שבו שוהים הבחורים, הוריתי לכוחות לנסות לאתר עשן, מתוך רצון לנווט לעבר הרכב השרוף וע"י כך למצוא את הבית שבו מתבצרים הבחורים. תוך כדי נסיעה, עוצר אותי בחור ערבי מקומי, וצועק: "יש לי מתנחלים בבית, בואו לחלץ אותם". העליתי אותו לרכבי, וכיוונתי את הכוחות לעבר הבית".

    הוא תיאר את מורכבות החילוץ: "מדובר בחברון, כפר של חמאס, חייבים פריסה מתוכננת של כוחות, להיערך להפרות סדר, וחמור מכך, לאירוע חבלני או ירי". על הטענות שהמוקד ניתק שיחות, שהעלו הבחורים, הגיב רפ"ק ברק ערוסי וטען בתוקף "הדיווח על האירוע הגיע מהמוקד של מחוז ש"י בירושלים, ככל הנראה ע"י בנצי אוירינג, הבחורים לא התקשרו כלל למוקד. יכול להיות שהתקשרו ולא היו מובנים, עקב קשיי השפה, והעובדה שהבחורים מדברים אידיש. בשום אופן המוקד לא מנתק שיחות, זהו נוהל חד משמעי, ועל אחת כמה וכמה באירוע שכזה, שמלכתחילה זוהה נכון, וסווג כחשש לחיי אדם".



    0 תגובות